EL PATRONAT MUNICIPAL DE TURISME DE TARRAGONA CONVIDA A DESCOBRIR EL SEU PATRIMONI CULTURAL A TRAVÉS DEL CINEMA AMB MOVIETRAVEL
MovieTravel proposa rutes de turisme cinematogràfic per Europa, recolzant-se en una app i una senyalística específica
Tarragona ha estat escollida per a l’experiència pilot a Espanya i ha presentat el contingut desenvolupat per a la ciutat a FITUR
El turisme cinematogràfic, també conegut com a Screen Tourism, és un fenomen a l’alça en tot el món, en especial des de l’augment de la passió per les sèries emeses per plataformes digitals en streaming. Com ja apuntava el 2016 la Declaració de Valladolid – desenvolupament d’una estratègia espanyola del foment del turisme cinematogràfic– aquesta tendència és un vehicle ideal per a la confluència entre les indústries creatives de l’audiovisual amb les estratègies de foment de la cultura i el territori.
En aquest context, Tarragona ha estat el destí espanyol escollit pel Consorci MovieTravel que gestiona les rutes de turisme cinematogràfic per Europa – representat a l’Estat espanyol per Inmedia – per implementar la prova pilot. El motiu principal ha estat el fet que la ciutat compta amb un important patrimoni UNESCO i ha servit d’escenari per a pel·lícules o sèries de televisió de projecció internacional.
En els últims anys, i en bona part gràcies al treball de la Tarragona Film Office, l’antiga Tàrraco s’ha convertit en un dels platós més sol·licitats del nostre país. A la ciutat s’han rodat des de produccions de Guillermo del Toro (Los ojos de Julia, dirigida per Guillem Morales) a sèries d’èxit emeses per Netflix com la basada en el llibre La Catedral de Mar d’Ildefonso Falcones, connectant així amb una tradició iniciada pel cineasta Bigas Luna, entre d’altres. Amb MovieTravel, el destí es dota d’una eina de promoció que posa l’accent en els valors de sostenibilitat i patrimoni cultural, buscant un vincle emocional efectiu amb el turista.
L’impacte del turisme cinematogràfic té un efecte evident en l’economia local, no tan sols pel benefici directe que genera l’increment de rodatges en certes localitzacions, sinó també per l’augment de visitants en els llocs on s’han rodat escenes, contribuint a augmentar la reputació del destí. Per a la presidenta del Patronat Municipal de Turisme de Tarragona, Laura Castel, “formar part d’un projecte europeu com MovieTravel és un honor. El turisme cinematogràfic és una tendència a escala mundial i ja ha demostrat ser una potent eina de promoció del territori, és per això que aquest tipus d’iniciatives ens ajuden a reforçar, projectar i fer créixer la marca Tarragona internacionalment."
Per la seva part, Josep M. Palau, CEO d’Inmedia, agència de comunicació responsable de MovieTravel al nostre país, ha declarat que “amb MovieTravel tenim un cavall guanyador multiplicat per dos. La marca patrimoni UNESCO és de per si atractiva, però poder visitar un lloc excepcional sabent que ha format part de la història d’una bona pel·lícula, encara ho és més”.
Què es Movie Travel?
MovieTravel ofereix itineraris i experiències de viatges culturals a destinacions europees declarades Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO on s’han rodat pel·lícules i sèries, o bé que periòdicament acullen festivals de cinema. Amb una clara vocació internacional i transfronterera, i comptant amb el suport de la Comissió Europea, MovieTravel ha construït al llarg de dos anys una àmplia xarxa de partenariat que inclou organitzadors de festivals de cine, empreses productores d’audiovisuals, film comissions, agències oficials de promoció turística amb cobertura en diferents àmbits territorials, empreses privades que exploten recursos i serveis turístics, entre d’altres. Un cop acabada la fase de desenvolupament com a projecte europeu, la xarxa segueix activa i s’obra a la participació d’altres partners que vulguin generar oportunitats i crear sinergies. A més, la solució digital desenvolupada s’ofereix ara a tots aquells municipis que desitgin sumar-se a la iniciativa, completant a poc a poc un mapa de les produccions cinematogràfiques i destinacions, totalment interactiva, un fet inèdit fins ara al sector.
Com gaudir de Movie Travel?
MovieTravel es recolza en una senyalística específica que s’instal·la en cada ciutat o regió, vinculada a una app que permet accedir a informació sobre diferents punts on s’han realitzat rodatges, veure fragments de pel·lícula en els mateixos espais on s’han rodat, obtenir informació ampliada, curiositats, etc. L’opció també preveu elements de realitat augmentada, accessibles des de materials de promoció que es poden distribuir d’una forma convencional a través de les xarxes socials. Part dels continguts de l’app s’han realitzat a partir d’una blogger experience, per dotar-los d’un estil fresc que pugui captar l’atenció del públic jove. MovieTravel ja s’ha desplegat a Tarragona (Espanya), Lió (França), La Valetta (Malta), Gènova (Itàlia) i Mistras (Grècia, Peloponès).