RÈCORD HISTÒRIC DE PERNOCTACIONS I TURISTES A TARRAGONA AQUEST ESTIU
Les pernoctacions, impulsades per l’augment de turistes i per un increment de l’estada mitja als càmpings, superen les 934.000
Del 16 de juny al 15 de setembre, gairebé 200.000 turistes van visitar Tarragona, un 25% més que el 2021, amb una forta recuperació del mercat internacional
L’ocupació repunta fins al 82% en càmpings i hotels, 20 punts percentuals més que el 2021 i gairebé 8 punts més que el 2019
L’alcade de Tarragona i president del Patronat Municipal de Turisme de Tarragona (PMTT), Pau Ricomà, ha presentat aquest dimecres 9 de novembre el balanç turístic de l’estiu de 2022, que correspon a les dates que van del 16 de juny al 15 de setembre. Durant aquesta temporada, Tarragona va registrar un rècord absolut de turistes i pernoctacions, amb xifres mai vistes en la sèrie històrica de la ciutat.
Durant l’estiu de 2022, la ciutat va registrar un rècord de turistes, amb 199.679 arribades a hotels i càmpings (un increment del 25% respecte del 2021 i del 23% respecte 2019), mentre que les pernoctacions a hotels i càmpings van arribar a les 934.761, fet que es tradueix en un increment global del 77% respecte del 2021, quan es van produir 524.796 pernoctacions a càmpings i hotels de la ciutat de Tarragona.
Els dos índexs revelen una clara recuperació turística de la ciutat de Tarragona, tot i que destaca l’espectacular increment de les pernoctacions que es deu, no només a una millora del comportament turístic de la ciutat, sinó també als packs d’una setmana que majoritàriament estan oferint els càmpings de la ciutat. Aquesta modalitat de reserva provoca un augment de pernoctacions i per tant també de mitjana de nits d’estada, que ha passat de 4,12 dies el 2021 (5,16 el 2019) a 6,34 enguany en càmpings. En global, l’estada mitja ha estat de 4,67 nits, superant àmpliament les 3,30 nits de 2021 i les 3,99 de 2019.
Pel que fa a l’ocupació, les dades són igualment positives: amb una oferta hotelera i de càmpings estable respecte dels temps de prepandèmia, s’ha superat el 82% d’ocupació, gairebé 8 punts per sobre de 2019, últim any prepandèmia, amb una oferta hotelera similar. Respecte de 2021 l’increment supera els 20 punts percentuals, tot i que en aquest cas cal tenir en compte que encara existien restriccions de moviment i per tant es considera un any de transició cap a la recuperació turística.
Una altra dada rellevant que ofereix l’Observatori Turístic és la clara recuperació del mercat internacional (europeu sobretot), que ha superat el 40% de les arribades fins i tot tenint mercats emissors de l’est d’Europa que ara per ara estan aturats per la situació d’inestabilitat de la zona. En total, de les més de 934.000 pernoctacions, un 57% van ser de turistes espanyols, mentre que un 43% van ser turistes estrangers. En comparativa, en un any d’excepcionalitat turística com el 2021, el turisme estranger representava el 17% a l’estiu, però el 2019 tampoc s’havia arribat a les xifres d’enguany, ja que els turistes d’origen estranger representaven el 37% de les arribades. Els principals mercats emissors són Holanda, França i Alemanya, amb quotes al voltant del 10%.
Pel que fa al mercat espanyol, es detecta un fort increment d’arribades de la resta d’Espanya, que han superat les arribades de dins de Catalunya, situant-se en un 53% i un 47% respectivament, quan els darrers anys les proporcions eren similars però a la inversa.
Finalment, les dades també indiquen una molt bona valoració de la temporada dins del sector turístic, que puntua amb un 7,64 el nivell d’ocupació i amb un 7,56 la marxa del negoci.
“Tarragona està de moda”
Sobre aquestes dades, Pau Ricomà ha volgut destacar que “Tarragona està de moda” i si bé ha assegurat que des del PMTT les sensacions durant tot l’any eren “molt bones”, les dades objectives del Tourist Data System de l’Observatori de Turisme d’Eurecat han superat les expectatives. “Tarragona ha viscut la millor temporada d’estiu de la seva història”, ha conclòs l’alcalde tarragoní.
Entre els reptes per “no morir d’èxit” l’alcalde ha destacat, “la desestacionalització amb més oferta turística durant tot l’any, la diversificació d’aquesta oferta i, en conseqüència, l’extensió cap a noves àrees de la ciutat dels fluxos turístics; l’aposta decidida pel turisme verd amb nous productes que assegurin l’arribada d’aquest tipus de visitant i el creixement de l’oferta hotelera a partir del POUM per consolidar Tarragona com a seu de grans esdeveniments esportius”.
A nivell de les dades estadístiques, l’acalde també ha manifestat que la intenció és “sumar-hi també les dels apartaments turístics per tenir una fotografia més precisa del moment i fer un seguiment d’aquest tipus d’allotjament, que no està en xifres alarmants però que segons l’evolució podria necessitar una regulació quirúrgica en determinades zones perquè no arribin a tensionar el mercat immobiliari”.
Per a més informació, consulteu el document 'Balanç estiu 2022'